de winter en mijn vitamine D

vitamine D

Vitamine D is een in vet oplosbare stof die je in je huid -onder invloed van zonlicht- zelf kunt vormen. Daarnaast kan je lichaam vitamine D ook uit je voeding kan halen (met name uit vette vis zoals zalm, makreel, hang en paling).

Vitamine D komt in voeding in twee vormen voor, namelijk vitamine D2 (ergocalciferol) en vitamine D3 (cholecalciferol). Vitamine D3 heeft een wat sterkere werking dan vitamine D2.

We richten ons hieronder op de bekendere ‘zonnevitamine’ D3.

Vitamine D3 is eigenlijk een hormoon

Overigens is vitamine D3 eigenlijk helemaal geen vitamine, maar een (pro)hormoon. Vitamine D3 heeft daardoor ook een belangrijke interactie met alle andere hormonen in je lichaam.

Wat doet vitamine D3 voor je

Bewezen is dat voldoende vitamine D zorgt voor sterke botten en tanden en de opname van de mineralen calcium en fosfor in je lichaam ondersteunt. Daarnaast draagt vitamine D bij aan een goede werking van je spieren en de instandhouding van je weerstand. Vitamine D3 is nodig om botontkalking tegen te gaan en het risico op botontkalking (osteoporose) op latere leeftijd te verkleinen.

In de afgelopen jaren zijn er veel wetenschappelijke publicaties verschenen, die vitamine D in verband brengen met een positief effect op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, diabetes, multiple sclerose, artritis, darmziekten, valrisico, chronische pijnen, cognitief functioneren en kanker.

Een tekort aan vitamine D3

De symptomen bij een vitamine D tekort kunnen per persoon verschillen. De meest genoemde voorkomende symptomen zijn echter vermoeidheid, lusteloosheid en zwakte, gemakkelijk letsel oplopen bij stoten en vallen, spier- en gewrichtspijnen, spierkrampen, hyperventilatie, stress, nachtmerries en angstaanvallen, bloedend tandvlees, (winter)depressie enzovoorts.

We kennen waarschijnlijk allemaal het effect van vitamine D tekort in milde vorm, namelijk veel energie aan het einde van de zomer (wanneer vitamine D op z’n hoogst is) en weinig energie aan het einde van de winter (wanneer de voorraad is opgebruikt).

Het mag duidelijk zijn dat vitamine D erg belangrijk voor een goede gezondheid. Vitamine D werkt in je lichaam dus als een (pro)hormoon, dat je cellen gezond houdt en ze goed laat functioneren. Veel mensen krijgen onvoldoende vitamine D binnen, waardoor vaak supplementen worden gebruikt. En zelfs wanneer er voldoende binnenkomt in de vorm van zonlicht en voeding; leeftijd, huid tint en genetica speelt een rol in je mogelijkheden om vitamine D3 aan te maken en/of op te nemen.

vitamine D3 suppletie

Vitamine D is dus extreem belangrijk voor een goede gezondheid in het algemeen. Zelfs als je een gezond voedingspatroon volgt, inclusief 2 maal per week vette vis en voldoende buitenlucht en buitenlicht/zon kun je een aanvulling via suppletie nodig hebben.

Maar vitamine D is slechts een van de zeer belangrijke stoffen in je lichaam. Wanneer het gaat om zelfzorg en onderhoud heb je geen extreem hoge doseringen nodig en kun je je lichaam daarmee juist ook kunt belasten. Vitamine D kan zich in je lichaam opstapelen tot schadelijke hoeveelheden, juist omdat het gemakkelijk opgeslagen kan worden in vet. Wanneer je vitamine D3 zelf maakt uit zonlicht en/of zelf haalt uit je voeding kun je immers ook geen overschot oplopen. Indien je dus gebruik maakt van suppletie, zou je dat risico ook niet moeten nemen.

Regien Theuns | balance touch | 10.2019 voor Bart Veldkamp – Evonuovo

Aan Evonuovo Lightdrop is 5 mcg D3 per capsule toegevoegd wat zorgt voor een dagdosering van 5-15 mcg. Een mooie dosering als basis voor je eigen gezonde leefstijl.