ashwaganda

ashwaganda

ashwaganda uitgelicht

Ashwagandha is een van de belangrijkste kruiden uit de Ayurveda, de traditionele Indiase geneeskunde. Het kruid heeft een balancerende en revitaliserende werking op je lichaam, specifiek op je schildklier en bijnieren.

Het regulerende effect op de schildklierhormonen T4 en T3 en op het bijnierhormoon cortisol is in verschillende studies aangetoond. Door de publicatie van een aantal klinische onderzoeken die de brede werking van ashwagandha onderschrijven, krijgt het ashwaganda – en met name het extract op basis van de wortel – wereldwijde aandacht.

wetenschappelijk onderbouwde werking

Deze van oorsprong ayurvedische krachtpatser heeft onder andere een ondersteunende rol voor een gezonde hormoonbalans binnen het lichaam*. Hierdoor maakt dit kruid het lichaam beter weerbaar tegen stressvolle situaties*. Daarnaast heeft het kruid een ondersteunende rol voor de cognitie, helpt het spieren op te bouwen en een goed uithoudingsvermogen te behouden*. Verder mogen we aan dit veelzijdige kruid het behoud van een gezonde seksuele functie bij mannen en gezonde voortplantingsorganen bij vrouwen toeschrijven*. Ashwaganda is een van de kruiden met goede wetenschappelijk onderbouwde toepassingen. En dat geldt voor zowel de psychologische als de fysiologische aspecten van het menselijk lichaam.

adaptogenen

Ashwagandha is een zogenaamd adaptogeen. Adaptogenen zijn stoffen die een therapeutische werking hebben op onder andere onze hormoonbalans en deze helpen te normaliseren en herstellen. Ze zijn breed inzetbaar, bevorderen een evenwichte gebalanceerde reactie en hebben stressverlagende en prestatiebevorderende eigenschappen. De benaming komt van het Engelse werkwoord ‘to adapt’ (wat aanpassen betekent), want adaptogenen passen zich aan aan de verstoorde balans en de daarmee ontstane behoefte in je lichaam.

werkzame stoffen

Withanolides zijn een belangrijk bioactief bestandsdeel van de Ashwagandha wortel. De bestanddelen van deze plant lijken qua werking op het hoofdbestanddeel van Panax ginseng (vandaar Indiase Ginseng). Ayurvedische experts leggen echter uit dat Ashwagandha meer is dan alleen een hoog withanolide preparaat. De synergetische effecten van de diverse bestandsdelen zijn erg belangrijk om de maximale werkzaamheid uit dit hoogwaardige kruid te kunnen halen.

enkele effecten van ashwaganda

  • is een anti-oxidant ter bescherming van gezonde cellen en weefsels*
  • heeft een gunstige invloed op hart en bloedvaten*
  • helpt bij het handhaven van fysieke en mentale capaciteiten in geval van zwakte, uitputting, vermoeidheid en concentratieverlies*
  • ondersteunt het energieniveau en stimuleert spiergroei*
  • helpt bij geestelijke druk en stress*
  • is gunstig voor een goede geestelijke balans en draagt bij tot normale mentale prestaties*
  • is goed voor de leerprestatie en het geheugen en helpt bij het bevorderen van de slaapbereidheid*
  • ondersteunt de mannelijke potentie
  • ondersteunt de vrouwelijke gezondheid*
  • draagt bij tot de instandhouding van de normale huid en het behoud van gezonde luchtwegen*

*Gezondheidsclaims in afwachting van goedkeuring door de Europese commissie

Seabreeze
Seabreeze bevat naast Ashwaganda (inclusief een gestandaardiseerde hoeveelheid van 2,5% Withanloides) ook Shisandra Sinensis en Holy Basil in gestandaardiseerde extracten. Met een combinatie van maar liefst drie adaptogenen richt Seabreeze zich op in het algemeen op ondersteuning van de niet-specifieke weerstand tegen ziekte en lichamelijke en psychische stress, zowel acuut als chronisch. Samenwerkend en elkaar versterkend hebben ze een nog bredere werking. Daardoor kunnen ze je fysieke en mentale balans nog beter ondersteunen. De indicaties voor de drie adaptogenen in Seabreeze zijn gebaseerd op traditionele eeuwenoude toepassingen, maar ook op preklinische en klinische wetenschappelijke studies.

De werking van Seabreeze kan na enkele dagen of weken in positieve zin waarneembaar zijn, maar zal over het algemeen 1 tot 3 maanden nodig hebben om een volledig resultaat te laten zien

 

 

 

  1. Pratte MA, Nanavati KB, Young V, Morley CP. An alternative treatment for anxiety: a systematic review of human trial results reported for the Ayurvedic herb ashwagandha (Withania somnifera). J Altern Complement Med. 2014;20(12):901-908.
  2. Chandrasekhar K, Kapoor J, Anishetty S. A prospective, randomized double-blind, placebo-controlled study of safety and efficacy of a high-concentration full-spectrum extract of ashwagandha root in reducing stress and anxiety in adults. Indian J Psychol Med. 2012;34(3):255-262.
  3. Choudhary D, Bhattacharyya S, Bose S. Efficacy and Safety of Ashwagandha (Withania somnifera (L.) Dunal) Root Extract in Improving Memory and Cognitive Functions. J Diet Suppl. 2017;14(6):599-612.